baby aiyris

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

My baby Adopt

Lilypie - Personal pictureLilypie Waiting to Adopt tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday 4 September 2012

Amalan N Kebaikan Minum Air Kelapa Muda


  • AIR KELAPA

    1. Bila rajin minum air kelapa muda– terutama di trimester ketiga kehamilan–maka air ketuban akan bersih dan bayi yang dilahirkan juga bersih kulitnya, lebat rambutnya dan bening matanya. source : http://sweetspearls.com/health/khasiat-air-kelapa-muda-bagi-ibu-hamil-dan-anak-dalam-kandungan/
    2. Khasiat-khasiat yang terkandung dalam air kelapa termasuklah kaya dengan kandungan elektrolit, klorida, kalsium, potasium, magnesium, sodium, dan riboflavin bermanfaat untuk rehidrasi dan memulihkan stamina tubuh badan. So ibu hamil sangatlah memerlukan kandungan air yang banyak bagi mengelakkan komplikasi, termasuk sakit kepala, krem, edema dan kontraksi yang menyebabkan persalinan premature.
    3. Befungsi sebagai Natural Diuretik - Membantu menyahtoksin dari tubuh dan mencegah infection pada saluran kencing.
    4. Sebagai antipenyakit - mengandung
      dung asam lauric, asam yang membantu melawan penyakit. Asam lauric yang terkandung dalam air kelapa sama dengan yang terdapat di air susu ibu dan memiliki karakteristik antijamur, antibakteri dan antivirus sehingga menjaga kesehatan ibu dan bayi dari virus seperti herpes dan HIV, protozoa giardia lamblia serta bakteri klamidia dan heliokobater.
    5. Membantu pencernaan -
      Selama
      hamil, plasenta menghasilkan hormon progesteron yang memperlambat kontraksi otot lambung sehingga proses pencernaan menjadi lambat. Maka dengan air kelapa, pencernaan dapat dipercepatkan.
    6. Meningkatkan HDL -
      Air kelapa muda tidak mengandungi lemak dan kolesterol, bahkan menurut kajian dapat meningkatkan kolesterol baik (HDL) di dalam tubuh.


    • MINYAK SELUSUH

    • 5. ROHANI
    3 SURAH - . YUSUF, LUQMAN & MARIAM. Rasanya semua orang tau kelebihan surah yang disebutkan ni. Kalau tak tahu, google lah sendiri. Insyaallah, senang bersalin, dengan izin Allah. Oh, satu lagi, kalau nak susu badan banyak, banyak-banyakkan baca surah Al-Hujurat. Insyaallah susu badan akan banyak dan anak akan lebih bersifat hati-hati.
    • Sebelum bersalin, masa di labour room, Tuhan saja yang tau betapa sakitnya contraction especially dah masuk 7cm. Tapi nurse di hospital tu banyak advice kan supaya banyak istighfar, mengucap, dan baca ayat 'RABBIYASSIR WALA TU'ASSIR, RABBITAMMIMBIL KHOIR...'Alhamdulillah, Tuhan mempermudahkan perjalanan bersalin
    • 3 QUL - advice 3 Qul boleh menjadi selusuh semasa bersalin. baca surah 3 qul ni tak henti-henti. Kesimpulannya semua jenis zikir dart hantam masa tengah layan contraction. heeeeee.

    No comments:

    Post a Comment